was successfully added to your cart.

Codleanul: – Domnule Ciolan, ce anume v-a determinat să intrați în această cursă electorală, pentru fotoliul de primar ?

Ș.C: – Pe mine mă mână nemulțumirea generală care există la nivelul municipiului Codlea vizavi de administrarea bugetului. Altceva nimic. Nu am cerut niciodată nimic de la primăria Codlea, nici când eram consilier PDL. Nu mi-am dorit funcții în actualul mandat ca și consilier, dar vreau ca în orașul acesta să se facă treabă așa cum trebuie și banii să fie cheltuiți în mod chibzuit, nu ca până acum. Cel puțin în ultimii trei ani și ceva de când este primar Muntean Cătălin este un dezastru total. O risipă de bani publici ca acum nu am văzut niciodată.

Revolta mea pleacă de la alocarea sumelor exagerate vizavi de amenajarea spațiilor verzi.  Care ar fi, din punctul meu de vedere, greșeala pe care o face? În momentul în care orașul în care trăiești e în șantier, totul este săpat, sunt străzi nenumărate care au fost începute, sunt lucrări de reabilitare a străzilor și în loc să focalizezi toate sumele și toate eforturile financiare pe care le-a făcut prin solicitarea anumitor sume de la CJ pentru rezolvarea acestor probleme, tu bagi zeci de miliarde vechi din bugetul propriu în spații verzi?

Un alt motiv de revoltă este ca de când este primar Muntean Cătălin, înainte cu câteva minute de începerea ședinței Consiliului Local ni se pun efectiv în față materiale, care nu a fost discutate în comisii, nu s-au dezbătut niciodată și ele sunt supuse spre aprobare, acest lucru devenind o practică curentă pentru că în mod normal atunci când ți se pune un material trebuie să ai suficient timp la dispoziție să analizezi materialul pentru a lua o decizie corectă.12339532_928659497219333_3545875193610820453_o

Codleanul: – De când există această practică?

Ș.C: – Din momentul în care a intrat în funcție.

Și chiar și când am încercat să argumentăm, de exemplu, cu o propunere de schiță de buget a ieșit exact cum a stabilit domnul primar înainte. Au fost câteva discuții punctuale la anumite capitole unde s-au modificat sume minore, nesemnificative și atâta tot. O să le fac publice. Hai să vă arăt proiectul de buget pe anul 2013 că și l-a făcut singur. Acesta este cel mai elocvent. Acolo îți dai seama foarte bine ce înseamnă un proiect de buget gândit de o persoană ”responsabilă”.

Codleanul: – Fiecare primar are dreptul să-și aleagă optica și politica de buget așa cum consideră el.

Ș.C: – Atunci i-aș recomanda să defileze cu asta și în campania electorală.

Codleanul: – Și proiectul respectiv a fost aprobat în întregime?

Ș.C: – Da. Haideți sa va spun câți bani au rămas efectiv pentru investiții și cât din ei s-au alocat pentru spații verzi.

21 de miliarde pe studii de fezabilitate. Dacă tot comandăm atât de multe studii și nu avem finanțare de ce le mai comandăm? Dacă nu se implementează nici unul din proiectele respective?

Bazin de înot: 223 de miliarde.

Uite ce înseamnă un bazin de înot. Primarul dorea să obțină împrumuturi bancare rambursabile din resurse proprii pe o perioadă de zece ani. Dacă vreo bancă ar fi aprobat așa ceva ar fi fost dezastru, din fericire nicio bancă nu a marjat la așa ceva. Bazinul de înot nefiind un proiect sustenabil din punct de vedere financiar.

Codleanul: –  Dacă au văzut că în 2013-2014 nu s-a putut face nimic, de ce au continuat pe ideea aceasta? A întrebat cineva acest lucru?

Ș.C: – Eu am întrebat. Chiar am declarat că mă bucur că cei de la bancă sunt mai înțelepți și nu au aprobat o asemenea finanțare. Și anul acesta s-a spus că se caută soluții pentru un parteneriat public – privat deci, cu o societate comercială privată.

Avize bazin de înot: 800 de milioane.

Conducta de gaze naturale: 430 de milioane

Execuție stație de reglare și măsurare: 550 de milioane

Cu banii aceștia se puteau  face multe lucruri.

În proiecția de buget pe 2015 s-a dorit alocarea a 7 miliarde și noi am făcut scandal că nu e normal să blocăm 7 miliarde pentru o prostie care oricum nu va fi pusă în practică. S-au tăiat 5 miliarde și s-au lăsat 2 miliarde pentru o poveste care oricum nu va fi făcută niciodată din buget propriu.

În orașul acesta au existat câteva deziderate de imagine, care dacă ar fi fost făcute ar fi fost benefice pentru oraș.

Pentru bazinul de înot suma actualizată este de 223  de miliarde. Vreo 5 milioane de euro. În fiecare an s-au făcut alocări de bani pentru acest bazin și era foarte clar pentru toată lumea că nu va fi făcut niciodată din resurse proprii, banii fiind practic blocați până la sfârșitul anului, iar în momentul în care încep rectificările banii sunt direcționați către alte capitole din buget și folosiți acolo unde se considera că este o „urgență” pentru comunitate.

Spații verzi:

17 miliarde șapte sute în primele 6 luni de mandat și 23 de miliarde o suta alocați în 2013.

           Cum este posibil să vii și să ceri peste 30% din buget pentru flori și pentru spații verzi.

Buget local: 290 de miliarde cheltuieli curente cu administrația: întreținere primărie, gaz, curent,

19.7% din bani rămân pentru dezvoltare. Mai puțin de 20% din tot ce încasează comunitatea din taxe,  impozite și alte surse de venit.

Apa aferentă pentru irigat flori: peste un miliard  trei sute.

După ce am spus că e un dezastru total, în 2015 a găsit de cuviință să taie 4 miliarde din cele 14 miliarde cerute pentru manoperă spatii verzi și în loc de 6 miliarde pentru flori, ghivece, etc. a lăsat 4 miliarde trei sute douăzeci. Au rămas a 14 miliarde trei sute douăzeci pe 2015.

Codleanul: – Primarul spune că prețul este foarte mic.

Ș.C: – Eu înțeleg că prețul este foarte mic pe m2, dar per total suma este imensă. Cui îi trebuie așa ceva? Pentru cine reprezintă o prioritate cositul ierbii? Cui îi trebuie flori schimbate periodic din 2 în 2 săptămâni, sau lunar?

Codleanul: – Domnul primar va arata că are imagini care dovedesc cum era înainte și cum arată acum acele spații verzi.

Ș.C: – Foarte bine! Să ne arate pozele, dar în perioada când erau udate de către Puiu Popa… nu când a venit el primar și nu a udat nimic timp de două luni ca să se usuce tot. Atunci să mi le arate, când erau verzi și întreținute de Puiu Popa cu cei de la asistență socială și de la serviciile comunale. Toate operațiile acum se plătesc și se facturează către firma Magnum SRL.

Uite aici, alte sume alocate, studiu de inginerii și peisagistică.  Ce înseamnă asta? Păi vine cineva într-un cartier și ne arată… aici trebuie un copac, aici o zonă verde.

Codleanul: Cine anume?

– Nu știu cine, o firmă anume, nu știu care este aceea firmă. Dar face un studiu și ne ia 600 de milioane, iar chestiile acestea sunt băgate, chipurile, de aparatul de specialitate al primarului. Înainte de a veni Cătălin Muntean așa ceva nu exista în buget.

Verificări de proiecte inițiate de primărie și comandate la alte firme: 400 de milioane lei alocați.

Servicii publicații pentru urări sărbători și promovarea imaginii municipiului: 150 de milioane lei

Servicii de consultanta pentru achiziții publice, scriere proiecte FEN, practic proiectele pe care le scriem noi: un miliard, doar servicii de consultanta.

Servicii de pază: 54 de milioane/luna, cu toate că sunt și paznicii angajați ai primăriei, mai plătim unei firme peste 650 de milioane pe an.

Toate aceste sume sunt exagerate. Mai mult decât atât,  s-au aprobat la începutul anului, fiindcă am tot făcut interpelări vizavi de cele două mașini ale poliției locale aflate într-o stare de degradare evidentă, suma de 810 milioane pentru achiziționarea unei mașini. Anul acesta s-a făcut și casarea celor două mașini. În loc să se cumpere o Dacia Duster cum au toate localitățile din zonele învecinate, s-a cumpărat o Skoda Octavia și o folosește primăria fiindcă Dacia care a fost înainte la primărie și se deplasau cu ea prin oraș, au predat-o poliției locale. Cui folosește Skoda aceea? Nu este o ilegalitate, dar normal ar fi fost să primească cei de la poliția locală o Dacie Duster pentru munca de teren.

Sunt o serie de calculatoare: 10 bucăți, 5 bucăți, 7 bucăți, nu am înțeles pentru ce se schimbă atât de des aceste calculatoare.

Rampă luminoasă și sonoră pentru autoturism: 2 bucăți ( o suta treizeci de milioane lei). Ce fel de rampe supraevaluate la preț sunt acestea?

La învățământ preșcolar: varza… nimic alocări.

Învățământ primar: chirii.

Școlile au solicitat fonduri pentru diverse necesități și nu au primit mai nimic.

Învățământ secundar inferior.

Construcții 750 de milioane pentru două construcții.

Doar atât… în timp ce pentru spații verzi sumele sunt fabuloase.

Codleanul: – Și nu a întrebat nimeni niciodată de ce are această fixație cu spațiile verzi?

Ș.C: – De fiecare dată spune că asta a promis cetățenilor. Ceea ce nu este adevărat. Nu cred că dacă ieșea în campanie în 2012 și le spunea oamenilor că va aloca zeci de miliarde pentru  flori îl mai vota cineva. Și eu l-am întrebat: la asta se rezumă termenul de oraș european? Cât mai multe spații verzi? Și a spus că asta este viziunea lui.

Codleanul: – Din câte știu eu domnia sa a promis șosea ocolitoare pentru trafic greu, aer curat.

Ș.C: – Da! Și a promis adăpost pentru câini din fonduri proprii, ceea ce evident a fost o mare minciună.

Încă un titlu mare: am redat ștrandul codlenilor! Unde este ștrandul codlenilor? Vreau să văd și eu documentul de redare al ștrandului. Toate acestea au fost minciuni de campanie.

Codleanul: – Când v-ați dat seama că ceva nu este în regulă?

Ș.C: – Imediat după, în 2013, când a făcut primul proiect de buget. Hai să presupunem că în 2012 a avut un buget făcut de alt primar și alt consiliu local la care doar a tăiat și a adăugat cât a putut el pentru spații verzi, adică 17 miliarde ( 15 miliarde cinci sute pentru spații verzi și un miliard jumate pentru închirierea acelor ”țâșnitori”) și un  contract încheiat pe 5 ani în valoare de 7 miliarde cinci sute pentru acele  țâșnitori. Doar 5 persoane au votat împotriva lui de la fostul PDL iar ceilalți, au votat pentru.

Atunci mi-am dat seama că ceva este în neregulă. Nu poți face așa ceva. A… vrei să întreții și să amenajezi spații verzi? Sunt de acord, dar nu la aceste costuri.

Codleanul: – Care este punctul dumneavoastră de vedere cu privire la disputa din PNL cu privire la alegerea candidatului pentru fotoliul de primar?

Ș.C: – Eu am fost la liga aleșilor naționali de la PNL și domnul Petrache a spus clar: chiar și în localitățile unde există primar în funcție și sunt 2-3 sau mai multe persoane care își doresc să candideze se va face un sondaj de opinie la nivel de localitate. Momentan nu există un astfel de sondaj. Dacă domnia sa a plătit un astfel de sondaj, să fie sănătos și să-l păstreze acasă, să-l pună în vitrină nu mă deranjează cu nimic. Acel sondaj nu este elocvent. Eu nu pot să țin cont de un sondaj comandat de o persoană în interes personal.

Noi în biroul permanent local am stabilit că în luna septembrie va avea loc un sondaj de opinie la nivelul municipiului Codlea cu referire la cei trei candidați, strict la cei trei din PNL: primar, viceprimar și eu, pentru a vedea care dintre noi este cel mai bine poziționat în cadrul partidului. Trebuia stabilit în cadrul biroului permanent care sunt criteriile, care sunt întrebările, ce anume vrem să aflăm de la cetățeni… nu un sondaj făcut în mod dirijat.

Codleanul: – Domnul primar spune că în sondajul său este foarte bine clasat.

Ș.C: – Astea sunt povești.

Codleanul: – Credeți că este fair play să duceți această luptă în cadrul PNL și să ”denigrați” actuala conducere?

 Ș.C: – Am luat decizia de a candida în luna iunie, cu o lună înainte de a anunța în birou, în urma unor discuții cu cetățeni din Codlea.

Eu am fost fair-play. În luna iulie când ne-am anunțat candidaturile el a spus că în proporție de 90% nu mai dorește să candideze. Ulterior, spunând că domnul Urdea nu are nici o șansă să câștige fotoliul de primar, își asumă el încă odată riscul de a candida. De fapt domnia sa nu a vrut să renunțe niciodată la candidatură dorind să vadă cam cine s-ar arunca în lupta electorală împotriva lui.

 Eu nu am făcut altceva decât să prezint cetățenilor, cu documente concrete, care este situația existentă, care sunt motivele pentru care anumite lucruri nu merg, de ce tot orașul este un șantier care pare că nu se mai termină și cum se cheltuie banul public.

De altfel conform legii nr. 215/2001 la art. 51: ”(3) Consilierii locali sunt obligați ca, în îndeplinirea mandatului, să organizeze periodic întâlniri cu cetățenii și să acorde audiențe.” Și eu am luat în mod serios această obligație și de aceea fac acele dezbateri pe fiecare cartier în parte tocmai pentru a lua pulsul nemulțumirilor și a fi în contact direct cu oamenii.

Îmi asum toate afirmațiile pe care le fac pe baza documentelor.

Codleanul: – Din punct de vedere politic credeți că vă puteți baza pe sprijinul cuiva din interiorul PNL-ului? Și aici mă refer la ședința următoare când se va lua o decizie cu privire la pașii ce trebuie făcuți pentru candidatură?

Ș.C:  – Eu sunt convins că în cadrul confruntării, foarte mulți, fiind oameni slabi, vor vota în favoarea punctului de vedere al actualului primar. Nu mă îmbăt cu apă rece. Marea majoritate care sunt acolo au fost aduși de el și vor vota cu el, de aceea doresc vot deschis nu vot secret, bărbătește. În momentul în care în cadrul unui birou se hotărăște cine va candida fără să ții cont de doleanțele cetățenilor și de opinia lor, este cea mai mare gafă pe care o poate face un partid din punct de vedere politic.

 Codleanul: – Ce veți face dacă în PNL cursul evenimentelor vă va fi defavorabil?

Ș.C:  – În situația în care deja s-a stabilit în partid lucrul acesta, fără să se respecte ce s-a decis la ultima ședință a partidului, intenția mi-o mențin. Mi s-au făcut deja propuneri de către 3-4 partide, nu ascund acest lucru, și am transmis acest lucru și colegilor din PNL. Eu nu voi mai putea susține ca și candidat la funcția de primar o asemenea persoană, pentru că am văzut care este viziunea lui, am văzut ce a făcut în 3 ani și ceva. Pe mine nu mă mai poate păcăli încă un mandat. Pentru că am înțeles cum gândește acest om. Principala lui preocupare o reprezintă spațiile verzi și știm de ce acest lucru… Vor spune cetățenii la anul dacă alocarea acestor sume exagerate la spații verzi reprezintă ceea ce și-au dorit.

Primarul întotdeauna fuge de confruntările față în față și comunică prin intermediari. Peste tot pozează ca fiind patronul firmei Galli Gallo iar cel care este tras la răspundere pentru ce s-a întâmplat acolo este altcineva. La fel procedează și în primărie. Tot ce se întâmplă în ceea ce privește spațiile verzi este atributul lui: el a luat deciziile, el prezintă cu aparatul de specialitate din subordine schema bugetară. Cel care va fi tras la răspundere, probabil, și va răspunde, va fi directorul de la servicii comunale, pentru că prin el s-au derulat banii și au plecat spre firma respectivă. Primarul nu a semnat. După licitația din acest an, de externalizare a acestor servicii de întreținere și amenajare a spatiilor verzi,  peste 100 de miliarde se duc direct la firma Magnum. Și îmi pun întrebarea: câte lucruri se puteau face în municipiu cu aceste sume irosite??? El comandă… iar responsabilitatea pică pe umerii altora, atât din punct de vedere fizic cât și legal. Acolo este cel mai grav, legal. Un contract pe sume fantastic de mari pentru un orășel cum este Codlea.

Codleanul: – S-a afirmat și se va afirmă în continuare că nu ați făcut nimic deosebit în Consiliul Local și că activitatea dumneavoastră este nesemnificativă.

Ș.C:  – Nu este adevărat. Am zeci de interpelări, precum și un proiect de hotărâre cu privire la str. Constituției, care a fost respins, ulterior fiind însușit de domnul primar.

Codleanul: – Cum ați văzut ca și consilier local ce s-a întâmplat în mandatul lui Cătălin Muntean cu privire la reabilitarea infrastructurii în municipiul Codlea și transformarea orașului într-un șantier?

Ș.C:  – Din punctul meu de vedere, greșeala aparține în exclusivitate executivului din primărie: primar și viceprimar. Au aparatul de specialitate în subordine, care în mod normal, coordonați așa cum trebuie de un primar ar fi trebuit să-și facă datoria, să iasă în teren și să execute verificări periodice, ca să nu spun zilnice, vizavi de lucrările care se fac pe domeniul public din Codlea.

Codleanul: – Chiar și cu numărul redus de personal care este invocat în permanență de executiv?

Ș.C:  – Chiar și cu numărul redus trebuiau desemnate cel puțin două persoane din cadrul compartimentului respectiv care să iasă în teren și să verifice zilnic, chiar dacă nu-și puneau parafa și ștampila pe recepție fiind o lucrare a companiei Apa, dar până la urmă beneficiarii suntem noi. Practic prin asta ne demonstra el, în calitate de primar, că este un bun administrator, că îi pasă de ce se întâmplă în orașul lui vizavi de disconfortul pe care o companie îl creează cetățeanului din Codlea. Ce exemplu mai elocvent poate fi faptul că în ultima perioadă ieșind pe teren  s-a terminat rapid un sens giratoriu. Trei ani și jumătate unde a fost?

Codleanul: – Totuși stau și mă gândesc, ce interes a avut, în afară de faptul că a fost strict focusat pe spații verzi, de ce Dumnezeu să lași lucrurile să degenereze în halul acesta?

Ș.C: – Eu nu pot să-mi explic. Un dezinteres atât de mare vizavi de ce se întâmplă pe domeniul public și vizavi de disconfortul pe care o companie sau mai multe îl creează cetățenilor din localitatea pe care tu o păstorești, fiind edilul-șef, nu am văzut nicăieri dezinteres ca aici la noi la Codlea.

Cel mai mare avantaj l-a avut acum pentru că a prins acest proiect pe fonduri europene, deci practic cu asta, dacă îl executa așa cum s-au executat în Brașov în decursul celor trei ani de zile, conform caietului de sarcini eu sunt convins că cetățenii nici nu mai stăteau să se uite pe listă cine mai e, puneau ștampila direct pe el.

Ce avantaj mai mare să ai în mandatul tău să-ți vină pleașcă aproximativ 17 milioane de euro pe schimbarea rețelei de apă și canalizare în Codlea? Adică nu mai înțeleg logica, pe de o parte spune că e ghinionul lui că s-a executat în mandatul lui, dar pe de altă parte toată lumea încearcă să acceseze fonduri și toată lumea se bate și se luptă cu dinții ca să inițieze fonduri pe proiecte europene. Atunci când ți-au venit aceste fonduri unde ai fost și cum te-ai comportat?

Codleanul: – Domnul primar spune că are circumstanțe atenuante, că proiectul a fost făcut greșit, prin birouri, fără a se verifica situația reală existentă pe teren și că vina aparține Companiei Apa.

Ș.C: – Circumstanțe atenuante nu există pentru că în Brașov am văzut cum se lucrează. Nu există relevanță în modul de executare.

Codleanul: – Domnul primar se apără și spune că nu a fost aceeași firmă spaniolă.

Ș.C: – Nu este adevărat. La nivel de agenție metropolitană Brașov a fost o singură licitație, nu au fost 2,3 sau 7 licitații,  câștigând  firma Occide. Că firma Occide pe localități a dat în antrepriză unui număr de 10-20-50 de firme, care au executat lucrări în fiecare localitate: Brașov, Prejmer, Codlea, asta este altă mâncare de pește, dar la fel ca în Brașov trebuia să se întâmple și în Codlea. Cineva din partea primăriei trebuia să urmărească alături de dirigintele de șantier, care își va pune ștampila de recepție, ce s-a executat pe domeniul public în mod special, lucrările ascunse care sunt cheia. După ce s-a terminat turnarea asfaltului nu mai știe nimeni ce s-a întâmplat în subteran. Și avem un exemplu: în str. Gării, care a fost făcută cu câțiva ani în urmă, s-a băgat canalizare și am văzut cu toții ce s-a întâmplat când lucrările ascunse nu au fost urmărite și executate așa cum trebuia.

Codleanul: – Și culmea este că aceeași firmă asfaltează și acum.

Ș.C: – Deci, despre ce vorbim? Sunt două firme care asfaltează în Codlea. Cu ei avem contract. Eu nu înțeleg de ce nu se urmăresc aceste lucrări?

Codleanul: – Păi s-au urmărit, fiindcă există o persoană abilitată numită Ciocan Raluca din cadrul primăriei, care a fost a fost abilitată să facă acest lucru.

Ș.C: – Păi și? Se vede! Se vede cum a urmărit aceste lucrări. Dacă timp de trei ani de zile până în 2015 nu s-a dat nici o amendă. Anul acesta a fost dată prima amendă cu privire la modul în care se execută lucrările pe domeniul public. Păi în Brașov până acum cred că erau desființate toate firmele.

Și asta numai după ce cetățenii de pe str. Nouă au venit la primărie, au amenințat că fac scandal, în dezbatere publică, în sala de ședință, au amenințat executivul că vor lua măsuri drastice de blocare a străzii. Nu se poate așa ceva. Adică tu ca aparat și ca și coordonator al activității în primărie ce ai urmărit? Ce dovadă mai mare de incompetentă vrei, când pe strada pe care stă viceprimarul s-au executat lucrări în 2013, introducere rețea de apă și canalizare, a venit iarna… strada a rămas în șantier, iar în primăvara lui 2014 s-a pus asfalt pe jumătate din stradă și după o lună de zile au săpat-o din nou pentru că s-a constatat că oamenii nu erau legați la rețeaua de canalizare și apă. Mai mult chiar s-a schimbat toată conducta spunându-se povestea că aceea conductă nu îndeplinește condițiile de presiune. Cum este posibil ca pe strada aceea locuitorii din capătul străzii respectiv patru case: două pe stânga, două pe dreapta, să nu se poată racorda la canalizarea proaspăt introdusă pentru că nivelul canalizării la ei în curte este sub nivelul canalizării din stradă. Cum este posibil așa ceva? Și este strada pe care stă viceprimarul. Păi la ce să se aștepte locuitorii de pe celelalte străzi?

În capătul străzii Tudor Vladimirescu cu str. 9 mai, pe unde pleacă zilnic domnul viceprimar, e o gaură de un an și jumătate în asfalt pe care ne rupem zilnic cu toții mașinile, inclusiv cei care mergem la spital, la serviciu, etc. Cum este posibil așa ceva?

Codleanul: – Așa ceva s-ar fi putut întâmpla în Brașov?

Ș.C: – Doamne ferește! Zbura din capul locului cel care făcea gaura acolo. Nici nu vreau să mă gândesc ce amendă ar fi primit din partea Primăriei Brașov.

Codleanul: – Primarul din Codlea spune că prin atitudinea sa a salvat bani europeni, adică tot i-a chemat pe cei de la Occide, ”hai să mai facem”, ”hai să mai căutăm o echipă”, că el era efectiv legat de mâini.

Ș.C: – De ce nu a luat atitudine atunci?  De ce anul trecut timp de 6 luni de zile pe strada Nouă nu a lucrat nimeni… 6 luni de zile să nu calce nimeni pe stradă?

De ce acum, în 2015, la o lucrare executată din bani publici,  o lucrare comandată de primăria Codlea, licitată și câștigată de o firmă, timp de 2 luni și jumătate nu a trecut nimeni pe strada Măgurii să lucreze? De ce? Unde există edilul-șef al localității ca să-i tragă la răspundere?

Codleanul: – Păi nu dumneavoastră ați ”sabotat” acolo, lucrarea? Nu dumneavoastră sunteți sabotorul-șef?

Ș.C: – Este o minciună grosolană. Din cauza nemulțumirilor cetățenilor de pe strada Măgurii s-a organizat dezbaterea publică la primărie. Oamenii au spus în felul următor: noi vrem locuri de parcare și canalizare ascunsă, nu șanțuri deschise care ulterior generează și alte costuri de întreținere, curățare, ca  pe strada Laterală unde în acele canalizări, care reprezintă și un pericol pentru oameni, este o mizerie de nedescris. Nu este posibil ca pe str. Măgurii să fie gropi timp de 2 săptămâni pentru montarea căminelor și să nu fie marcate corespunzător.

Uite un exemplu de cum trebuie să se execute o lucrare, care sunt condițiile de executare a lucrărilor:

* podețe cu balustrade pentru traversarea șanțurilor pentru pietoni, acolo unde este cazul, arătați-mi și mie un podeț pe str. Măgurii?

* semnalizare rutieră corespunzătoare pe timp de zi și de noapte – a văzut cineva vreodată vreun semnal reflectorizant sau vreun bec pe undeva?

* degradarea drumurilor, etc,  impune aducerea la stadiul inițial al acestora prin responsabilitatea beneficiarului autorizației de construire și săpătură. S-a făcut undeva acest lucru?

* Accesul în curțile locatarilor să nu fie blocată pe o perioadă mai mare de 48 de ore.

* Pe strada Măgurii în jurul locuințelor au scos pământul cu cupa nu cu săpătură manuală cum ar fi trebuit.

*Capacele de la căminele de vizitare pentru apometre se vor monta la nivelul trotuarului iar diferența dintre placa de beton și trotuar se va asfalta: duceți-vă pe str. Măgurii că e refuz de ciur peste tot, numai bolovani, unde este asfaltul, de atâta luni de zile, din martie de când s-a început lucrarea?

* Umplerea șanțurilor se va executa în straturi compactate cu ajutorul compactorului succesiv, cu grosime de maxim 20 de cm. Pe str. Măgurii s-a făcut compactare la final când peste șanț era grămada de pământ cu vârf. Ultimele două straturi fiind realizată cu piatră spartă de carieră, nicidecum refuz de ciur ca pe strada Măgurii, amestec optimal compactat pe care se reface îmbrăcămintea din ciment asfaltic.

Care din condițiile de aici a fost respectată. Să-mi spună una din ele? Numai minciuni…

Anul acesta am încercat să oprim să se mai dea autorizații de săpături până ce nu se finalizează străzile care au fost începute în anii trecuți. Și nu am fost numai eu, au fost și alți consilieri care au fost de acord cu asta, dar nu am fost băgați în seamă, nu s-a dorit acest lucru și nici măcar nu a făcut obiectul supunerii la vot.

Codleanul: – Care este părerea dumneavoastră cu privire la transformarea orașului într-un oraș turistic ?

Ș.C: Să mă ierte Dumnezeu! În zona centrală, și aici o să-l citez pe fostul primar Puiu Popa: ”Am amenajat un centru istoric fără istorie”. Nu știu dacă îi aparține dar el a spus-o. Cei patru tei din fața fostei policlinici, castanii încărcați de istorie… de ce au fost tăiați în condițiile în care doar unul era găunos? Se toaletau frumos în fiecare an. Deci am tăiat tot,  tei seculari care nu aveau nicio problemă, erau perfect sănătoși, ca să pun alți tei … din nou alți bani irosiți.

E o zonă centrală unde vrei să dezvolți turismul. Ca să-l atragi pe turist să vină să-ți viziteze, trebuie să-i oferi și altceva. Noi, practic, ce avem? Niște zone reci. Asta înseamnă amenajarea unei zone istorice? C-am pus iarbă în exces? Dar dacă vine la casa de cultură vreun autocar…unde va parca? Blochează întreaga stradă? Că nu mai există loc de atâta spațiu verde. La Brașov, la teatru, există spații de parcare și în față și pe lateral.

Codleanul: – Dacă aceasta a fost condiția pusă pentru accesarea fondurilor.

 Ș.C:  Nu s-a zbătut nimeni ca măcar pe partea stângă să rămână locurile de parcare. Nu există așa ceva. Te duci, te bați și spui: frate, eu când accesez fonduri, în primul rând vreau să țin cont de funcționalitatea zonei, că eu nu-mi permit, eu nu am spațiul excedentar pe care îl are Brașovul, de exemplu. Au o grămadă de străduțe pe care pot decongestiona circulația. La noi nu avem varianta asta. E DN1 care trece prin față, și mai e străduța aia mică care dă în Horia unde oricând se poate întâmpla un accident fiind atât de îngustă. Să descarci acolo  cartierul Măgurii, cartierul 9 mai, strada 9 mai, str. Măgurii, Șoimului, Vulturului. Toate pe acolo trec… și mai exista și 2 școli generale, o casă de cultură, un restaurant cu tradiție care organizează periodic evenimente, mai vrei și un muzeu, puțin mai sus ai o grădiniță la jumătatea străzii Măgurii, mai ai biserica evanghelică în capătul străzii, cu întâlniri, miercurea, vinerea și duminica… oamenii ăia ce fac? Adică ce facem? Am construit o localitate în care mersul pe jos va deveni o prioritate pentru toată lumea. În secolul 21, când toată lumea circulă cu mașina.

Codleanul: – Nu e cumva cauza principală faptul că orașul acesta nu are o ocolitoare ca să reducă măcar cu 50% traficul pe DN1 și efectul se vede prin nebunia și aglomerația din zona centrală la ore de vârf și nu numai?

Ș.C: – Păi atunci logica gândirii impunea ca prima investiție imperios necesară și urgentă să se realizeze în ocolitoare. Și atunci puteai să-i pui pe cetățeni să-și parcheze mașinile în alte locuri. Zona din centru strict pietonală, dar asta înseamnă că tot ce este trafic greu, mai mare de 3,5 tone, să nu aibă ce căuta în Codlea.

Codleanul: – De ce credeți dumneavoastră, în calitate de posibil viitor primar, că orașul acesta stă atât de prost la acest capitol al traficului greu?

Ș.C: – Pentru că nu s-a dus nimeni să se lupte pentru acest lucru la consiliul județean, la nivel de agenție metropolitană. Fraților! Suntem municipiul Codlea, care la nivel de contribuție, la nivelul județului Brașov, suntem pe locul 2, din punct de vedere al bugetului consolidat al statului. Ar fi trebuit insistat atât în cadrul agenției metropolitane Brașov, cât și la nivelul Consiliului Județean, demararea urgentă a unui proiect de ocolitoare.

 Codleanul: – La nivel de consiliu local ați discutat vreodată acest lucru?

Ș.C: – De nenumărate ori, dar ni se spune că la nivel de agenție metropolitană partea de strategie le revine lor.

Codleanul: – Au adus vreo dovadă în acest sens?

 Ș.C: – Eu nu am văzut niciodată un document din care să reiasă că primarul s-a dus și a depus în sensul acesta vreo adresă către agenția metropolitană Brașov prin care ar susține în mod imperios construirea acestei ocolitoare la nivelul municipiului Codlea.

Chiar și pentru probleme legate de străzile din Codlea primim numai răspunsuri evazive, gen: suntem în negocieri cu Compania Apa cu privire la rezolvarea unei probleme. Negocierile acelea trebuie rezolvate într-un termen… De exemplu, nu poți să dai același răspuns timp de doi ani de zile cu privire la str. Brazilor, care nu are canalizare și apă. Păi cât negociezi, până ieși la pensie? Unii de pe strada aia nici nu o să apuce să vadă finalizarea negocierilor. Negocierea presupune ca ambele părți să se întâlnească la masă, să discute și să  stabilească un termen în mod amiabil, un termen limită de rezolvare a unei probleme. Asta înseamnă negociere, nu că m-am dus și am discutat cu tine și ne mai întâlnim și la anul și negociem 5 minute și ne mai întâlnim și la anul și mai negociem 5 minute și o să tot negociem până ieșim la pensie și or veni alții și preiau negocierea mai departe. Asta nu este o soluție de rezolvare a unei probleme.

Fiecare problemă are și o soluție dar trebuie să vrei să o găsești și sa o rezolvi.

Codleanul: – Cum vedeți problema poluării olfactive în Codlea?

Ș.C: – Din punctul meu de vedere aceasta problema există. Datorită faptului că în ultima perioadă atât Erwin Albu cât și alți cetățeni s-au implicat efectiv în găsirea unei soluții cu privire la rezolvarea acestei probleme, de ceva timp nu mai miroase în Codlea cum mirosea înainte, deci oamenii au în cadrul instituției filtrele montate dar nu le folosesc la capacitatea maximă. De ce nu le dai drumul? De ce nu le pui în funcțiune?

Codleanul: –  De ce credeți dumneavoastră că autoritățile locale nu s-au implicat în rezolvarea acestei probleme timp de 3 ani de zile cu toate că au promis acest lucru?

Ș.C: – Stau și mă întreb, edilul-șef al orașului de ce nu s-a implicat?

Codleanul: – Primarul spune că totul este conform avizelor, ei au autorizație de mediu și nu e problema lui.

Ș.C: – Da! Clădirea este pe topul pe care este înscris în cartea funciară, filtrele sunt montate… din punct de vedere al documentației și al intrării în legalitate eu sunt convins că au toate documentele-beton. Mai puțin mirosul!!!!

Codleanul: – Și atunci de ce nu s-a implicat primăria?

Ș.C: – Asta stau și mă întreb și eu căci este o problemă care ne afectează pe toți.

Sunt perioade când vântul bate spre Codlea și atunci este un dezastru. Se simte în toată Codlea. Nu se poate așa ceva. Adică există soluții de rezolvare a problemei și uite că ne-au demonstrat, în ultima perioadă, că punându-și filtrele în funcțiune nu mai miroase. Păi să le lase să funcționeze 24 din 24.

Codleanul: – Cum vedeți faptul că în Codlea unii oameni se folosesc de pretextul mirosului de la Protan pentru a deversa ei înșiși substanțe urât mirositoare?

Ș.C: – Din nou este o problemă a administrației locale. Pentru că în momentul în care cineva, fie societate sau persoană fizică, creează probleme din acest punct de vedere locuitorilor municipiului Codlea e clar că cineva trebuie să se sesizeze pentru problemele create. Iar cel care își pune în funcțiune aparatul de specialitate și îl verifică este clar viceprimar, primar. Nu o să mă duc eu ca simplu cetățean să-i spun firmei respective sau persoanei:  nu mai fă chestia asta!

Soluții de reglementare există, trebuie doar voință politică în acest sens.

Codleanul: – Primarul zice că nu are în cadrul aparatului, persoane de specialitate care să facă acest lucru.

Ș.C: – Am primit până acum de fiecare dată acest răspuns: nu am personal suficient în primărie, nu am personal de specialitate.

Codleanul: – Păi de ce nu s-a dat comandă pentru un studiu de fezabilitate? Și pentru probleme stringente ale orașului nu numai pentru cele cu dedicație?

Ș.C: – Pentru fiecare problemă există o soluție. Întotdeauna trebuie să vrei să o găsești. Fiecare problemă are o rezolvare dar trebuie să fii implicat.

Codleanul: – Acum urmează întrebările mai incomode. Dacă doriți răspundeți, dacă nu doriți și acest lucru înseamnă tot un răspuns.

Ș.C: – Ok. Nici o problemă.

Codleanul: – Se va folosi împotriva dumneavoastră faptul că de când este Cătălin Muntean primar, firma dumneavoastră a avut de suferit dat fiind faptul că pe vremea lui Puiu Popa aveați tarife foarte mari la lucrări și că el a găsit  pe altcineva tot din Codlea cu care lucrează la jumătate de preț și astfel ați fost și dumneavoastră obligați să scădeți prețurile și de aici existența unei adversități.

Ș.C: – În primul rând, din momentul în care am devenit consilier local nu am mai depus oferte pentru lucrări pentru ca as fi fost în incompatibilitate. O eventuala comparație intre tarifele practicate de noi și alte societăți putea fi făcută la momentul respectiv. Nu mă pot pronunța cu privire la ce prețuri lucrează celelalte firme și nici nu mă interesează. În momentul în care noi am executat lucrări în primărie, și se poate verifica că în 2006 sau 2007, când am câștigat o licitație deschisă pe legea 18 cu privire la retrocedarea terenurilor către cetățeni, licitație la care au participat 9 societăți comerciale am avut cel mai bun tarif. Cei care contestă prețurile noastre să se uite la prețurile raportate de atunci și să vadă în comparație cu societățile care lucrau la momentul respectiv la nivel local sau nivel național. Deci este o minciună. Cererea de atunci a fost artificial creată pentru că erau de exemplu terenuri care se vindeau astăzi, iar în decurs de 4 luni de zile puteau fi și patru proprietari, la patru prețuri diferite și fiecare avea nevoie de documentație. Am mers pe rulaj menținând un preț mic.

 Acum de exemplu, pe legea 165, inventarierea tuturor terenurilor la nivel național, o lege dată de guvernul Ponta, noi am lucrat pentru o altă primărie din județ cu 5 lei hectarul iar la Codlea primăria a semnat cu 10 lei pe hectar. Noi acolo am inventariat mii de hectare la acest preț, iar la Codlea, care are mult mai mult teren, s-a inventariat la preț dublu, deci în mandatul dlui Muntean.

Codleanul: –  Se va folosi împotriva dumneavoastră faptul că atât timp cât ați fost la CSM Codlea au fost nereguli financiare, cu prețuri umflate la echipamente și alte asemenea lucruri.

Ș.C: – Altă minciună. Și există documente în acest sens. Tare aș vrea eu să văd unde mai găsește un trening așa cum le-am luat noi, la 130 de lei cu imprimare ( număr, logo, denumire club, sponsor) în tariful respectiv, sau un set de echipament la prețurile la care le-am luat eu. Cu echipamentul pe care l-am achiziționat eu au jucat până anul acesta când s-au luat alte echipamente pentru copii. Și erau luate din 2010, 2011 și ultimul rând pentru juniori mi se pare că a fost în anul 2012. Deci vreau și eu să văd unde găsește un echipament profesional care era la 20% din valoarea echipamentelor Nike, Adidas, Puma, Lotto. Noi am comandat echipamente de la Masita singura firmă producătoare de echipamente din Brașov și echipamentele respective au ținut până în ziua de astăzi, în condițiile în care în liga I de fotbal exista echipe care folosesc același tip de echipament. Primarul mi-a argumentat la momentul respectiv că se ducea la Adidas și cumpăra un tricou simplu cu 50 de lei. Da! Dar nu este un echipament profesional pentru o competiție sportivă. E un tricou de bumbac, de stradă cu care te duci la plimbare, care nu rezistă la un duel într-un meci. Dacă te trage cineva de el se face franjuri. Acesta este prețul lui de vânzare în magazin, la care se mai adaugă imprimarea față, imprimare verso unde cel mai mic tarif este 15 lei oriunde s-ar duce. 15 lei față- 15 lei spate, nu mai vorbesc de sigla care era cusută.  Să-mi facă și mie un calcul să văd unde mai găsește echipamente corespunzătoare la aceeași calitate, la oricare altă firmă.

Codleanul: –  Se va folosi împotriva dumneavoastră faptul că sunteți de fapt marioneta lui Manole Dionisie, că sunteți finanțat de el, că el este omul din spate care vă învață ce să faceți, că sponsorizările sunt făcute fără forme legale. Care este relația dintre dumneavoastră și domnul Manole?

Ș.C: – Relația a fost una strict profesională la început. Ne-am cunoscut în urma unor lucrări pe care le-a comandat și de fiecare dată a fost fairplay vizavi de societatea noastră, adică ne-am făcut datoria, am prezentat documentația și în secunda doi dansul ne-a plătit. Nu am avut nici un fel de probleme din acest punct de vedere. Deci o relație comercială corectă.

Codleanul: – Cu Galli Gallo sau cu vreuna din firmele primarului ați avut vreodată vreo relație comercială?

Ș.C: – Niciodată și mă bucur că nu am avut.

Doi la mână, relația umană dintre mine și domnul Manole rezultă tocmai din această colaborare care de fiecare dată a fost corectă de ambele părți.

Gândim la fel, adică gândim așa cum ar trebui să gândească un om normal și rațional, nu e nimic absurd, în momentul în care vezi un proiect de buget (pe anul 2014 de exemplu) și vezi că mai mult de 25% e alocat pe spații verzi, cum ar trebui să reacționezi în momentul în care orașul este un șantier total?

Mai departe, în Consiliul Local, de cele mai multe ori, amândoi avem același punct de vedere. Adică și dânsul vede problema exact cum o văd eu. Și vizavi de alocarea banilor pentru spații verzi și vizavi de alocarea banilor pentru alte capitole. Ar fi culmea ca în momentul în care două persoane văd lucrurile similar sa însemne că una o conduce pe cealaltă! Nu înțeleg. De unde și până unde?

 Codleanul: – Aveți ceva să vă reproșați ceva cu privire la activitatea de consilier, unde credeți că ați greșit, căci orice om este supus greșelii.

Ș.C: – Cea mai mare greșeală în activitatea de consilier este că am avut încredere prea mare  în unii colegi din Consiliul Local. Le-am acordat prea mult credit unor persoane care nu au meritat.

Eu nu pot să fiu de acord cu anumite persoane din Consiliul Local, care în momentul în care se discută un subiect fierbinte nu au nici un punct de vedere. Adică suntem 19 consilieri  și atunci când gândesc 19 oameni pot apărea 19 opinii să se adopte cea mai bună soluție de comun acord, dar într-o dezbatere reală. Dacă avem ceva de spus măcar 2-3 persoane cu privire la material, acesta se dezbate, dacă nu, atunci nu. Cu părere de rău nu este normal acest lucru. Eu nu mi-aș dori să fac parte dintr-un Consiliu Local aservit cuiva.

Codleanul: – Domnul primar se exprimă că el vrea să facă totul ca și cum ar face ceva pentru el acasă. De ce credeți că în primărie nu a reușit acest lucru?

Ș.C: – Din punctul meu de vedere relația dintre executiv și subordonați trebuie să fie o relație amicală, normală și firească. Chiar dacă se spune că întotdeauna șeful comandă. Oamenii respectivi trebuie motivați în primul rând cu privire la schimbarea atitudinii. Eu nu spun că cei de acolo sunt competenți sau incompetenți. Problema este că în momentul în care tu nu te implici deloc să le schimbi într-o  oarecare măsură mentalitatea, să-i faci să înțeleagă, într-un final, că obligația lor, a celor din administrație, este să fie subordonați intereselor cetățenilor municipiului Codlea nu subordonați unui grup de interese cum este acum. Acolo este greșeala cea mare.

Interviul a fost luat la finele lunii septembrie 2015, dar este mai actual ca niciodată.

Mulțumesc pentru deschiderea și solicittudinea de care a dat dovadă.

Leave a Reply